maandag , 23 december 2024

Stellantis Pro One leidt in marktaandeel

Stellantis heeft zijn leiderschap in de commerciële voertuigenmarkt van het Midden-Oosten en Afrika (MEA) voor het tweede achtereenvolgende kwartaal bevestigd. Het bedrijf behaalde in het eerste kwartaal van 2024 een marktaandeel van 26%, met een opmerkelijke prestatie van het merk FIAT Professional in Algerije. De groei van Stellantis Pro One wordt ook in Europa en Zuid-Amerika waargenomen, waar het bedrijf zijn commerciële leiderschap versterkt.

Europese en Zuid-Amerikaanse marktleiderschap

Stellantis heeft zijn positie als marktleider in de EU30 en Zuid-Amerika behouden, waarbij de BEV-verkopen (battery electric vehicle) in de EU30 het marktaandeel van 33% bereikten, geleid door het merk Peugeot. In Zuid-Amerika blijft FIAT Professional het leidende LCV-merk met een aanzienlijke groei in marktaandeel.

Strategische vooruitgang en regionale successen

Xavier Peugeot, senior vice-president van Stellantis voor commerciële voertuigen, benadrukt de kracht van de Stellantis Pro One-strategie. De introductie van een geheel nieuwe serie bedrijfswagens en innovatieve diensten zoals waterstofbrandstofcelpropulsie heeft bijgedragen aan de sterke positie van het bedrijf. In Noord-Amerika introduceert Ram een nieuwe divisie voor commerciële voertuigen, terwijl in Europa de productie van waterstofbrandstofcelvoertuigen wordt uitgebreid.

Wereldwijde ambities en ecologische doelstellingen

Stellantis is goed op weg om tegen 2027 wereldleider te worden in commerciële voertuigen en streeft ernaar de doelstellingen van het strategische plan Dare Forward 2030 te bereiken. Het bedrijf zet in op een 100% verkoop van elektrische personenauto’s in Europa en 50% in de VS tegen 2030, met als uiteindelijk doel een netto koolstofneutrale onderneming te worden tegen 2038.