Volvo Cars heeft in april wereldwijd 65.838 auto’s verkocht, wat een stijging van 27% betekent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Deze toename is voornamelijk toe te schrijven aan de sterke prestaties in Europa en de populariteit van de nieuwe volledig elektrische SUV, de Volvo EX30.
Groei in geëlektrificeerde voertuigen
De geëlektrificeerde modellen, waaronder volledig elektrische en plug-in hybride auto’s, lieten een groei zien van 53% in vergelijking met vorig jaar en vertegenwoordigden in april 48% van de totale verkoop. De volledig elektrische voertuigen maakten 26% uit van het totaal.
Cumulatieve verkoop en toekomstverwachtingen
Van januari tot en met april bereikte de wereldwijde verkoop een totaal van 214.914 auto’s, een stijging van 16% vergeleken met dezelfde periode in 2023. “Deze prestatie toont aan dat we goede vooruitgang boeken met onze doelstelling voor een groei van de detailhandelsverkopen van ten minste 15% voor het volledige jaar 2024”, aldus Björn Annwall, chief commercial officer en plaatsvervangend CEO bij Volvo Cars.
Verkoop per regio en populaire modellen
In Nederland behaalde Volvo een marktaandeel van 11,6% in april. De EX40 en EX30 waren bijzonder populair en behoorden tot de top verkochte modellen. Europa zag een enorme toename in verkopen met 34.238 auto’s, een stijging van 65% ten opzichte van vorig jaar. In de Verenigde Staten steeg de verkoop met 10%, met name door de toename van plug-in hybride auto’s. De verkoop in China daalde echter met 3%, met een significant lagere verkoop van geëlektrificeerde modellen.