De Japanse autofabrikant Toyota richt zich op de ontwikkeling van een nieuwe generatie verbrandingsmotoren die op benzine rijden. Samen met Subaru en Mazda willen ze auto’s produceren die net zo schoon zijn als elektrische voertuigen. Deze keuze is ingegeven door de klantbehoefte, gezien de hoge kosten en beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s.
Kleine motoren en hybride systemen
De drie merken streven naar de ontwikkeling van kleinere verbrandingsmotoren die gecombineerd worden met batterijen. Volgens Toyota kan een hybride auto op termijn net zo schoon zijn als een volledig elektrische auto, mits deze rijdt op synthetische of biobrandstoffen, of op waterstof.
Marktpositie en productie
Toyota is met 11 miljoen auto’s de grootste autoproducent ter wereld, gevolgd door Volkswagen met 9 miljoen. Mazda en Subaru produceren elk rond de 1 miljoen auto’s. De plannen van Toyota en partners zijn echter niet zonder kritiek. Onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven betwijfelt de effectiviteit van deze aanpak voor een schoner wagenpark en noemt het een reactie op de moeizame aansluiting in de elektrische automarkt.
Europese en wereldwijde markt
Een woordvoerder van Toyota Nederland benadrukt dat het bedrijf streeft naar een CO2-neutraal wagenpark met diverse technologieën. In Europa verwacht Toyota vooral elektrische auto’s te verkopen, maar niet alle landen hebben een uitgebreid netwerk van laadpalen. Vanaf 2035 mogen in de EU alleen nog uitstootvrije auto’s worden verkocht, waardoor traditionele verbrandingsmotoren niet meer toegestaan zijn.
Innovaties en toekomstplannen
Naast Toyota, Subaru en Mazda zijn ook andere automakers zoals Stellantis bezig met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die op biobrandstof rijden, vooral voor de Zuid-Amerikaanse markt. Toyota wil de nieuwe motoren ook geschikt maken voor rijden op waterstof, hoewel de haalbaarheid daarvan volgens Hoekstra nog onzeker is.
Nieuwe technologieën en design
De Japanse autofabrikanten streven naar de ontwikkeling van compacte, krachtige en schone motoren die kunnen werken met koolstofneutrale brandstoffen en hybride systemen. Deze innovatie zou leiden tot gedurfde voertuigontwerpen met meer ruimte aan boord. De nieuwe generatie motoren, ontwikkeld onder het project “Engine Reborn”, belooft significant schoner te zijn dan de huidige motoren.
Toyota, Mazda en Subaru geloven in een geleidelijke overgang naar elektrische auto’s en zien schone verbrandingsmotoren als een noodzakelijke tussenstap. Ze werken aan nieuwe motoren die compact, efficiënt en geschikt zijn voor verschillende koolstofneutrale brandstoffen. De introductie van deze nieuwe technologie wordt verwacht vanaf 2026, te beginnen met het Lexus-assortiment.