Een team van Zwitserse universiteitsstudenten heeft een nieuw acceleratierecord gevestigd met hun elektrische ‘auto’, genaamd ‘Mythen’. Dit voertuig, dat meer lijkt op een kart, doorbrak als eerste de één seconde grens voor de 0-100 km/u sprint, en zette daarmee een aanzienlijke stap voorwaarts in de wereld van elektrische voertuigen.
Het team bestond uit studenten van de Zwitserse Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen en Kunsten in Luzern, samen met leden van het onderzoeksbureau ETH Zürich. Ze hebben dit voertuig gebouwd met één enkel doel: sneller accelereren dan welk ander elektrisch aangedreven voertuig dan ook. Het project werd geleid door de Academic Motorsports Club Zurich (AMZ) en had als doel het vorige record van 1,461 seconden, dat in oktober vorig jaar door een Duits studententeam werd gevestigd, te verbreken.
Met Kate Maggetti achter het stuur, wist de Mythen een duizelingwekkende tijd van 0,956 seconden neer te zetten voor de 0-100 km/u sprint, ruim een halve seconde sneller dan het voorgaande record. Ter vergelijking: de elektrische hypercar Rimac Nevera, momenteel de snelst accelererende productieauto ter wereld, heeft 1,81 seconden nodig voor dezelfde sprint, terwijl een Formule 1-auto deze klus in bijna 2,6 seconden klaart.
Interessant is dat deze sprint werd voltooid over een afstand van slechts 12,3 meter, waarbij Maggetti werd blootgesteld aan een gemiddelde kracht van 2,96 G – bijna het drievoudige van haar eigen lichaamsgewicht.
De Mythen, een product van AMZ, wordt aangedreven door twee elektromotoren die gezamenlijk bijna 240 kW kunnen leveren. Dankzij de constructie van koolstof en aluminium weegt de auto slechts 140 kg (zonder bestuurder). Ter vergelijking: de Rimac Nevera beschikt over zes keer meer vermogen, maar weegt ook 16 keer meer. Deze innovatieve elektrische auto maakt gebruik van een geavanceerd vacuümsysteem om grip op de weg te behouden zonder grip te verliezen, vergelijkbaar met de technologie in de McMurtry Spéirling, die het record houdt voor het snelste voertuig tijdens de beroemde Goodwood Hill Climb in het Verenigd Koninkrijk.
Dit is de derde keer dat AMZ het wereldrecord voor de snelste acceleratie van een elektrische auto op zijn naam zet. Eerder bereikten ze deze mijlpaal in 2014 en 2016, voordat ze het record vorig jaar aan het Duitse team verloren.