Het Gripen Atelier beslaat een indrukwekkende 11.000 m2, voornamelijk gewijd aan de Gemera-lijn en toekomstige modellen van Koenigsegg, waarmee de totale oppervlakte van de Koenigsegg-faciliteiten op 30.000 m2 komt. Christian von Koenigsegg, CEO van het merk, beschrijft de lancering van de Client Specification Gemera, een vierzits Megacar, als een nieuwe maatstaf voor de auto-industrie met zijn ongeëvenaarde vermogen van meer dan 1 megawatt.
Tijdens de ontwikkeling van de Gemera hadden de ingenieurs van Koenigsegg oorspronkelijk het plan om het Koenigsegg Direct Drive-systeem te integreren. Echter, ze waren overtuigd door de capaciteiten van de Light Speed Transmission (LST), gebruikt in het befaamde Jesko-model. Deze verandering leidde tot de creatie van de Light Speed Tourbillon Transmission (LSTT), een baanbrekende ontwikkeling in de auto-industrie. Om de LSTT aan te vullen, werd de “Dark Matter” E-motor ontworpen – een krachtige 800 pk E-motor die samenwerkt met de LSTT, ter vervanging van drie Quarks E-motoren.
In 2020 introduceerde Koenigsegg het Gemera-concept aan de wereld. Vandaag de dag presenteert Koenigsegg met trots de Client Specification Gemera en zijn geboorteplaats, het Gripen Atelier, op de Koenigsegg Campus in Ängelholm, Zweden.